HARJOITTELURAPORTTI


Kansalaistoiminnan
ja nuorisotyön koulutusohjelma

 

Ohjausharjoittelu 2op


Harjoittelupaikkatiedot


Mikkelin maaseurakunta/nuorisotyö, Otavankatu 8, 50100 Mikkeli


Työpäivät:
15.1., 29.1., 2.2., 5.2., 12.2., 16.2., 2.3., 5.3., 16.3. ja 30.3. 2h/päivä.
18.00-20.00

Leiri
6.-8.3. n.8h ohjausta

 

Harjoittelun oppimistulokset ja ammatissa kehittyminen


Vastuualueenamme harjoitteluparini kanssa oli torstai-iltojen nuorteniltojen suunnittelu ja toteutus, maanantai-iltojen isoskoulutuksen suunnittelu ja toteutus sekä nuortenleirin suunnitteluun ja toteutukseen osallistuminen. Saavutin hyvin oppimistavoitteeni ja minulle annettiin mahdollisuuksia toteuttaa niitä. Mielestäni ne olisivat kuitenkin voineet olla vähän haasteellisempia ja minun olisi ehkä pitänyt vielä enemmän huomioida niitä harjoittelun aikana.


Sosiaalisten taitojen merkitys näkyi varmaan eniten suunnittelupalavereissa harjoitteluparini kanssa. Yhteistyömme sujui todella hyvin ja itse opin
antamaan tilaa toisen ajatuksille ja luottamaan toisen arviointikykyyn. Palaverit työyhteisön kanssa sujuivat myös hyvin ja uskalsin tuoda sielläkin
omia ideoita esille, vaikka se taas ei aina ole minulle helppoa vieraiden ihmisten kanssa.


Varasimme aina keskiviikot suunnitelmien tekoon harjoitteluparini kanssa. Saimme käyttää halutessamme toimiston tiloja ja tietokonetta. Saimme lähes kaiken suunnitella täysin itsenäisesti, eikä meiltä aina kysytty mitä aikoisimme tehdä. Saimme käyttää kaikkea toimistosta löytyvää materiaalia esim. kirjoja apuna suunnitteluun.


Opin suunnittelemaan melko monipuolista ohjelmaa myös hyvin haastaviin tilanteisiin. Meillä oli usein haasteena liian pieni tila suurelle määrälle nuoria. Teimme aina melko tarkat suunnitelmat ja tämän takia usein tuntui turhalta täyttää vielä niitä Tommin suunnittelukaavakkeita. Suunnitelmista oli paljon hyötyä toteutuksessa, mutta tuli myös aika paljon tilanteita, joissa meidän oli oltava joustavia ja luovia suunnitelmista huolimatta. Osasin aina varautua yllättäviin muutoksiin, enkä mennyt paniikkiin. Välillä oli myös opettavaista vain lopettaa toiminta jos siitä ei meinannut mitään tulla, mikä oli paljon parempi vaihtoehto kuin väkisin jatkaminen.


Tekniset taidot tässä harjoittelupaikassa liittyivät Raamatun käyttöön, hartauksien pitämiseen ja ylipäätään kirkon nuorisotyön tuntemiseen. Nämä minulla oli hallussa aiempien kokemusten kautta ja niiden taitojen osaaminen oli suuri etu tässä harjoittelussa. Saimme palautetta monilta työntekijöiltä, koska toimintaamme ei ollut seuraamassa aina sama ihminen. Tämä oli erittäin hyvä asia, koska toiset antavat herkemmin palautetta kuin toiset. Mikään palaute ei yllättänyt, joten kai se kertoo, että omat arviointitaitoni ovat ihan hyvät.


Tässä harjoittelussa kontakti nuoriin jäi melko vähäiseksi, koska yli puolet ajasta olimme kouluttajan asemassa. Seuraavissa harjoitteluissa pyrin ottamaan enemmän kontaktia nuoriin, enkä anna ohjaajan aseman estää sitä. Leiriharjoittelussa joudun suunnittelemaan ja toimimaan koko leiritiimin kanssa, joten minun on kiinnitettävä enemmän huomiota sosiaalisiin taitoihin. Siellä en työskentele enää kaverin kanssa, vaan mukana voi olla hyvinkin erilaisia ihmisiä.  


Harjoittelupaikan arviointi


Tarkoitus oli aluksi mennä ohjaamaan vanhusten ryhmää Setlementtiliitolle. Ryhmään ei kuitenkaan saatu tarpeeksi osallistujia, joten jouduimme vähän kiireessä etsimään itsellemme toisen paikan. Olisin halunnut kokeilla sellaista työtä, joka on minulle aivan uutta. Olen kuitenkin tyytyväinen, että pääsimme maaseurakuntaan, koska se tarjosikin uusia haasteita, eikä työ tuntunut liian tutulta. Oli myös hienoa päästä käyttämään niitä taitoja, joita minulla oli jo seurakuntatyöstä. Minulla oli myös paljon omaa materiaalia, jota pystyi hyödyntämään.


Oppimistavoitteisiini pystyttiin vastaamaan hyvin, koska meille annettiin niin vapaat kädet, eikä työhömme puututtu koskaan. Nuoret tarjosivat meille myös haasteita, joiden takia oppimistavoitteisiin päästiin. Meidän harjoittelupaikkamme erosi muista paikoista melko paljon siitä syystä, että emme olleet ainoastaan ohjaajia, vaan usein myös kouluttajia, jotka koulutti nuoria ohjaajiksi. Nuoret siis ottivat meistä paljon mallia, joten meihin kohdistu enemmän paineita.


Suosittelen harjoittelupaikkaa seurakuntatyöstä kiinnostuneille opiskelijoille. Kokemusta kannattaa kyllä olla jo entuudestaan jonkin verran. Tässä työssä on myös mahdollista käyttää heti hyödyksi koulussa opittuja asioita, kun opetetaan ryhmänohjaustaitoja nuorille. 


Työpaikan harjoittelunohjaajan arviointi


Mietin oppimistavoitteeni itsenäisesti ja harjoittelunohjaaja kävi ne läpi kanssani ja oli varma, että työtehtävissäni saavutan ne. Teimme aivan samoja töitä, mitä joku muu olisi tehnyt, jos me emme niitä olisi tehnyt. Meihin luotettiin ja olimme suuri apu, koska harjoittelunohjaajamme oli siirtynyt melkein kokonaan jo toiseen virkaan. Työpanoksemme oli siis oikeasti tarpeellinen.


Uskon, että harjoittelunohjaajamme luotti ammatilliseen osaamiseeni, koska antoi meille niin vapaat kädet. Hän myös arvosti aiempaa kokemustani seurakuntatyöstä. Paras tapa kannustaa oli saamani kehut ja luottamus. Harjoittelunohjaajamme oli aina tavoitettavissa jos tarvitsin häntä. Pidimme välillä myös palautekeskusteluja hänen kanssaan.


Perehdytyksessä kävimme läpi tilat ja tapasimme henkilökuntaa. Alussa keskustelimme kaikista tulevista työtehtävistä. Koko työyhteisö tuli melko

tutuksi minulle, koska meillä saattoi aina olla eri henkilöitä, joiden kanssa asioimme.


Harjoittelun ohjaavan opettajan arviointi


Harjoittelusta vastaava opettaja oli kannustava ja opasti kaikissa paperitöissä ja epäselvissä asioissa. Opettaja ei minun tietääkseni pitänyt ollenkaan yhteyttä harjoittelupaikkaan, mikä oli ihan hyvä juttu ja osoitti luottamusta. Tapaamisissa opettajan kanssa oli rento ilmapiiri ja kaikki sai kertoa kokemuksiaan ja huoliaan harjoittelusta. Meillä oli alku- ja lopputapaamisen välissä yksi tapaamiskerta, joka oli tosi hyvä juttu, vaikka meillä ei ollut ollut kuin yksi työpäivä vasta silloin. Sen olisi voinut pitää myöhempänä ajankohtana, mutta toisaalta muilla oli lähtenyt harjoittelu jo paremmin käyntiin. Harjoittelu purettiin hyvin tarkoilla kysymyksillä.


Harjoittelun yleinen arviointi ja palaute


Ensimmäiseksi harjoitteluksi tämä on mielestäni hyvä. Tosin tämä voi tuntua vähän turhalta niille, joilla on jo paljon tämänkaltaista kokemusta. Silloin joku isompi kokonaisuus voisi olla parempi, mutta toisaalta tästäkin pystyi muokata harjoittelupaikasta riippuen hyvin erilaisia ja eripituisia työpäiviä. Pariharjoittelussa on myös vaarana, että koko harjoittelu tuntuu ikävältä jos yhteistyö ei toimi. Nytkin osa opettajista korosti liikaa sitä, että tämä täytyy tehdä parin kanssa.


Paras harjoittelukokemukseni oli varmaan viimeinen nuortenilta, minne tuli yllättäen vain n. 10 nuorta ja heidän kanssaan oli niin rauhallista ja mukavaa toimia ja he olivat ihan innostuneitakin. Ensimmäinen nuortenilta oli pieni shokki, kun nuoria oli jotain 40, emmekä olleet osanneet varautua siihen kunnolla. Se oli oppimisen kannalta kyllä erittäin hyvä kokemus ja nyt ainakin tiedän miten on mahdollista toimia pienessä tilassa niin ison porukan kanssa ja opin tekemään suunnitelmat muuntautumiskykyisiksi.


Eniten tässä harjoittelussa olin tyytyväinen yhteistyöhön parini kanssa. En varmasti olisi muuten viihtynyt niin hyvin harjoittelussa. Myös seurakuntatyö on niin lähellä sydäntäni, että oli helppo viihtyä.